Artikel indeks
Historien om Volvo 1800
P1900
Protoyperne
Den engelske Volvo
Produktionsstart
Produktionsproblemer
Gratis TV-reklame
Forøget effekt og cabriolet
benzinindsprøjtning
Volvo 1800ES
Alle sider

 

 

 

P1900 - starten på en legende 

Volvos chef i 1953, Assar Gabrielsson var overbevist om, at en Volvo sportsvogn ville have samme positive effekt for Volvo, som Corvetten havde haft for Chevrolet.  Der blevActive Image derfor skrevet kontrakt mellem Volvo og karosserifabrikken Glaspar i Californien, som skulle stå for design og fabrikation af nogle prototyper. Chassiet blev fremstillet af Volvo, ligesom motoren, der var en trimmet PV-motor (B14A) på 70 hk. Efter tre prototyper blev karosseriet lettere modificeret af Volvo, hvorefter produktion startede. Ialt blev der kun produceret 70 biler inklusive de tre prototyper, da produktionen blev stoppet, og dermed Volvos eksperiment med fremstilling af en glasfiberbil.  Den nytiltrådte Volvochef - Gunnar Engellau - besluttede i 1956 at stoppe produktionen af P1900, ikke fordi det var en sportsvogn, men fordi kvaliteten var for ringe. Som sin forgænger mente Engellau nemlig også, at en Volvo sportsvogn ville have en positiv afsmitning på det totale Volvo salg primært i USA.  Idag findes der 10 eksemplarer af P1900 i USA og i Danmark findes der et velrestoreret eksemplar på Sommers Bilmuseum i Nærum. At Volvo imidlertid fortsatte planerne med en sportsvogn skyldes dog ikke mindst en ekstern konsulent hos Volvo ved navn Helmer Pettersson.  Hans tanker og initiativ var kraftigt medvirkende til Volvos næste satsning med hensyn til en sportsvogn.