Artikel indeks
Historien om Volvo 1800
P1900
Protoyperne
Den engelske Volvo
Produktionsstart
Produktionsproblemer
Gratis TV-reklame
Forøget effekt og cabriolet
benzinindsprøjtning
Volvo 1800ES
Alle sider

 

 

 

prototype

Protoyperne

Der er muligt, at Helmer Pettersson havde sin søn Pelle i tankerne, da han efter Volvos stop af P1900 kraftigt agiterede for en efterfølger til P1900.  Pelle Pettersson havde uddannet sig som bildesigner i USA, og havde efterfølgende fået job hos Frua, et datterselskab af Ghia. Oprindeligt ønskede Volvo, at Ghia skulle designe den nye sportsvogn, men på grund af kontrakter med Volkswagen, kunne Ghia ikke påtage sig opgaven. I stedet blev den givet til Frua i Italien.  I juli samme år modtog Volvo fem designforslag, hvoraf det ene stammede fra Pelle Pettersson hånd.  Da Fruas chef så hvor godt Pelle Petterssons forslag var, bad han Pelle Pettersson om at redesigne de fire øvrige forslag, så de fik samme stil ved præsentationen for Volvo.  Dette gjorde han omend modvilligt, da han ikke brød sig om de fire designs. I august måned blev de fem forslag præsenteret for Gunnar Engellau. Han tøvede ikke et øjeblik, men valgte direkte Pelle Petterssons forslag. “Det er denne bil, jeg vil have” sagde han. Hertil svarede Fruas chef:  “Det er ikke os, der har designet dette forslag, men derimod Pelle Pettersson”. Da Gunnar Engellau hørte dette, blev han efter sigende rasende, idet han følte sig snydt af Pelle Petterssons far, Helmer Pettersson. Engellau holdt dog fast i sin beslutning, men det var Frua og ikke Pelle Pettersson, der fik den officielle anerkendelse. Der blev herefter fremstillet tre prototyper hos Frua baseret på et chassis konstrueret af Helmer Pettersson. Da Gunnar Engellau i december 1957 så den første prototype, var han så tilfreds, at det blev besluttet, at produktionsmodellen skulle ligne prototypen så meget som overhovedet muligt. Og sådan blev det!