Artikel indeks
Historien om Volvo 1800
P1900
Protoyperne
Den engelske Volvo
Produktionsstart
Produktionsproblemer
Gratis TV-reklame
Forøget effekt og cabriolet
benzinindsprøjtning
Volvo 1800ES
Alle sider
Fabrik

Den engelske Volvo

Da Volvo ikke selv havde tilstrækkelig kapacitet til at bygge den nye bil i Sverige, fik Helmer Pettersson til opgave at finde en fabrik, der kunne påtage sig produktionen.  Han kontaktede først Karman fabrikken i det daværende Vesttyskland for at få denne fabrik til at bygge den nye sportsvogn, som i mellemtiden var døbt P1800. Men endnu en gang sagde Volkswagen nej og forbød Karman at bygge den nye Volvo. Endvidere blev NSU og Drauz ligeledes i Tyskland kontaktet, men forhandlingerne førte aldrig til noget resultat. Derefter besluttede Volvos vicedirektør, G. Andersson, at man skulle forsøge at finde en fabrik i England. Man forsøgte først hos Bristol fabrikken, men henvendte sig derefter til Jensen fabrikken, som blandt andet fremstillede karosserier til Austin-Healy.  Selve karossen skulle presses hos Pressed Steel i Skotland.  Med Jensen og Pressed Steel blev det i december 1958 aftalt, at der skulle fremstilles 10.000 P1800 biler.  Efter presningen af karossen hos Pressed Steel i Linwood, Skotland, blev karossen transporteret til West Bromwich, hvor Jensen byggede en helt ny fabrik til samling og montering af Volvo P1800.