Artikel indeks
Historien om Volvo 1800
P1900
Protoyperne
Den engelske Volvo
Produktionsstart
Produktionsproblemer
Gratis TV-reklame
Forøget effekt og cabriolet
benzinindsprøjtning
Volvo 1800ES
Alle sider

Produktionsstart 

De eksterne ændringer på de producerede biler var små sammenlignet med prototyperne. Det store V-mærke i grillen blev droppet, hjulkapslerne blev forenklet med et stort plant centrum og kofangeren blev gennemgående.  Interiøret blev stort set det samme som var anvendt på de italienske prototyper.  Instrumenteringen blev dog noget forenklet.  En væsentlig del af bilen var naturligvis motoren.  Den nye B18-motor med fem hovedlejer blev introduceret samtidigt med P1800’en.  Motoren var af en helt ny konstruktion, selv om der selvfølgelig var detailler fra tidligere Volvo motorer. Den vejede kun 143 kg takket være at en række støbejernsdele var fjernet, samt at vand- og oliepumpe nu var udført i aluminium. I B18B udgaven, som blev anvendt i P1800, havde motoren en kompression på 9,5:1 og ydede 100 hk SAE ved 5.500 omdrejninger. Indsugning skete gennem dobbelte 1,75” SU HS6 karboratorer.  Motoren trak via en Borg&Beck kobling og Volvos egen M40 gearkasse. Som ekstraudstyr kunne man bestille et Laycock-de-Normanville elektrisk overgear med en udveksling på 0,76:1. Med overgearet blev den totale udveksling på ialt 4,56:1, mens den uden overgear var på 4,10:1.  Starten af produktionen hos Jensen kom først i gang efter to år, så først i maj, 1961 rullede de første biler ud fra fabrikken.  De første pressefotos var imidlertid blevet frigivet allerede i 1959, og en af prototyperne var blevet vist på biludstillinger i både Bruxelles og New York i begyndelsen af 1960.  Mange købere var meget utilfredse med den lange ventetid, og i USA havde mange forudbetalt en del af købsprisen i mere end et år, inden de fik deres biler leveret. Men de købere, der havde haft den nødvendige tålmodighed, fik til gengæld en “stille, gedigen og komfortabel GT-bil med meget gode køreegenskaber, tilstrækkelig ydeevne og med iøjnefaldende linier”.