Artikel indeks
Historien om Volvo 1800
P1900
Protoyperne
Den engelske Volvo
Produktionsstart
Produktionsproblemer
Gratis TV-reklame
Forøget effekt og cabriolet
benzinindsprøjtning
Volvo 1800ES
Alle sider

 

1966
 

Forøget effekt og cabriolet

1966-års modellen blev kun ændret rent funktionelt.  Motoreffekten blev forøget til 115 hk SAE ved 6.000 omdrejninger blandt andet grundet en ændring af manifolden.  For at forbedre vejgrebet blev ophænget for bagakslen modificeret. Endelig skete der forbedringer m.h.t. smøring, således at karossen blev smøringsfri.  I England ændrede firmaet Radford en mindre serie biler til en cabrioletudgave.  Designet var vellykket, men man introducerede samtidigt en række svagheder, hvorfor projektet blev stoppet.  I USA byggede et uafhængigt firma ved navn Volvoville ligeledes en række cabrioletbiler baseret på 1800S’eren. Ved introduktionen af 1967-års modellen var der igen kun små nyheder. Cromsidelisten var nu blevet rettet ud og dørhåndtaget fik en ny udformning.  Samtidigt var kølersystemet nu et lukket system, og luftfilteret blev ændret. Alt sammen små ændringer. I USA solgte man en opgradering til B18B motoren, nemlig et modificeret topstykke der medførte en kompression på 11,1:1 samt større ventiler, anden knastaksel og et lettere svinghjul.  Effekten blev herefter 135 hk SAE ved 6.000 omdrejninger. 1968-års modellen havde ligeledes meget få og små ændringer i forhold til det tidligere års model. Største nyhed var en ændret rat, nu med tre eger, samt en delt ratstamme. De få og små ændringer var medvirkende til et opstået rygte om at produktionen af 1800’eren snart ville slutte, og at en ny model baseret på 140-serien ville afløse 1800’eren