Om Volvo 1800
I maj 1961 så de første Volvo 1800 dagens lys. De første 6.000 biler blev af produktionsmæs-sige årsager produceret på Jensen fabrikkerne i West Bromwich, England, og fik betegnelsen Volvo P1800. Umiddelbart efter introduktionen af de første eksemplarer gik TV-selskabet ITV i gang med indspilningen af ”The Saint” med Roger Moore i titelrollen. Da Jaguar på dette tidspunkt ikke var klar med sin nye E-type, valgte ITV at Helgenens bil skulle være den nye Volvo P1800. Noget nær den bedste reklamestart en ny bil kunne ønske sig.
I 1963 havde Volvo færdigbygget sin nye store fabrik i Torslanda ved Göteborg, og produktionen af 1800 modellen blev da flyttet fra England til Sverige. Af samme grund ændredes bilens betegnelse nu til Volvo 1800S (hvor S stod for Sverige).
F ra 1964 til 1968 blev Volvo 1800S for-bedret på mange områder, uden at der dog blev foretaget drastiske ændringer. I 1969 blev den oprindelige B18 motor (1,8 liter) erstattet af Volvos nye B20 motor (2 liter). Samtidig blev bilen udstyret med to-kreds bremser fra den samtidige Volvo Amazon.
I 1970 introducerede Volvo elektronisk benzinindsprøjtning i 1800 serien, og samtidigt blev bilen udstyret med Volvo 140 modellens bremsesystem med skivebremser på baghjulene, hvor der tidligere kun havde været skivebremser på forhjulene. Modellen skiftede samtidigt navn til Volvo 1800E.
I 1972 kom den første egentlige karosseriændring siden bilens introduktion, idet Volvo havde lyttet til ønsket om et større bagagerum. Som et resultat introducerede man en Estate model med betegnelse Volvo 1800ES.
I et enkelt år – 1972 – var både 1800E og 1800ES på markedet, men fra slutningen af 1972 stoppede Volvo med at producere coupemodellen efter at ialt 39.414 eksem-plarer havde forladt samlebåndene. I midten af 1973 stoppede Volvo ligeledes med pro-duktionen af 1800ES modellen, som ialt blev produceret i 8.078 eksemplarer. Totalt blev der produceret knapt 47.500 Volvo 1800 biler, hvoraf den største del blev eksporteret til USA.