top of page
  • pkp324

Benzinpumpe, slanger og regulator



Pumpe og slanger


I foråret konstaterede jeg, at benzinpumpen på min Volvo 1800 ES var utæt. Slangerne var desuden hårde og porøse. Efter nogen søgning købte jeg herefter en ny pumpe hos classicvolvorestoration.com. En pumpe, der leverede op til 8 bar. Dr. Jet anbefaler i den forbindelse, at man renoverer den gamle pumpe, der har et et lavt tryk, for at undgå skader på trykregulatoren mv.

Jeg tjekkede en ekstra gang med Classicvolvorestoration om deres erfaringer med pumpen. De havde ikke fået klager i de 15 år, de havde solgt pumpen. En pumpe, der i øvrigt sælges hos flere forhandlere.


Så kom jeg til slangerne. Desværre kom jeg til at læse om krav til benzinslanger. Alle anbefalede specielle slanger til indsprøjtningsmotorer. Eksempelvis www.v1800.org, hvor der er en grundig gennemgang af emnet på sitets tyske del. Der er der mange mange guldkorn om diverse D-jetronic emner. Producenterne Gates og Codan fortæller også meget tydeligt, at man skal bruge specielle slanger til systemer med direkte benzinindsprøjtning.


Ingen af de forhandlere af benzinslanger, jeg tjekkede, solgte andet end standardslanger til karburator modeller, og de var rimeligt uforstående overfor mit spørgsmål om kvalitetskrav til slangerne.

Slangeexperten tilbød som den eneste en slange, der opfyldte kravene.


Se link her http://slangespecialisten.dk/prisliste/benzinslanger-diverse/benzinslange-sae-j30-r9/


Det er vel særligt relevant at være opmærksom anbefalingerne, når nye benzinpumper leverer et ret højt tryk - op til 8 bar.


Benzintrykregulator


Efter at benzinpumpen og alle slanger var fornyet, konstaterede vi, at systemtrykregulatoren var defekt. Regulatoren kan man ikke få mere, og igen var der meget begrænset hjælp at få fra forhandlere mv. Et medlem af klubben var behjælpelig med at finde en ny i Frankrig til ca. kr. 3000. En af de eneste i verden formentlig.


I mellemtiden fandt jeg igen hjælp på www. v1800.org. Man anbefalede her, at man købte en regulator Delphi 10545, som passer til E modellen, hvor den monteres på blæseren. Kombinerede man imidlertid E modellen med et y-stykke, kunne man løse problemet. Regulatoren kunne købes på Ebay eller Amazon.


Jeg bestilte den på Amazon til 80$ +omkostninger og modtog hurtigt en pakke fra USA - desværre en pakke med en tom emballage. Amazon ønskede den tomme emballage retur over Atlanten, og en uge efter modtog jeg regulatoren. Den blev monteret som vist på foto, og justeret. Og så var jeg kørende igen.


136 visninger1 kommentar

Seneste blogindlæg

Se alle

Ny udgave af vedtægter udkommet

Der er fundet en trykfejl i klubbens vedtægter (1. bestyrelsesmedlem var på valg både i lige og ulige år). Fejlen er nu rettet.

1 Comment


s.bunzel
s.bunzel
Oct 31, 2023

Hej

Du kommer aldrig op på 8 bar da regulatoren sidder på retur siden og skal være indstillet til 28-29 psi = 2 bar.

Stig

Like
bottom of page